I februar var jeg igen en lille tur på Grønland.
Der var afgang fra Kastrup mandag d. 18 kl. 9.15, og vi landede i Kangerlussuaq kl. 11 lokal tid. Vi blev kørt til vor motel Old Camp og fik tildelt værelser.
Kort efter blev vi kaldt til informationsmøde og fik udleveret turens program. Første punkt i programmet var en sightseeing i Kangerlussuaq og omegn. Vi var både ude ved havnen og ved Lake Ferguson. Vi var ankommet på en flot klar og kold dag, det frøs 33 grader, men vi havde selvfølgelig fået noget af det varme tøj på.
Tilbage på Old Camp var det tid for en kop kaffe hvorefter jeg atter tog det varme tøj på og gik en tur. Vi skulle spise til aften på Roklubben og blev hentet kl. 19 – det svarer til kl. 23 i DK, så det var noget sent. Da vi atter var tilbage kl. 21, gik de fleste af os på hovedet i seng.
Tirsdag formiddag skulle vi ud på hundeslæde på fjorden, første hold kørte fra hundegården og ud til havnen, her tog ”mit” hold over og kørte tilbage. Det var 2 timer i stilhed, kun hundene og medernes knirken kunne høres. Vi blev alle klædt på i sælskinstøj og tykke støvler, så vi kunne holde varmen. Det var i øvrigt rart at være på anden tur. Jeg ved fra sidst at hundene har en meget løs mave når de starter om morgenen …. En anden fordel ved at køre ind, er at man har en fantastisk udsigt til indlandsisen mod øst.
Tilbage på Old Camp, var det blevet tid til en gang sen frokost hvorefter jeg atter tog varmt tøj på og travede ind forbi lufthavnen og et lille stykke indad mod Indlandsisen. Det var blevet flot klart og landskabet er meget smukt.
Igen var der afgang til Roklubben kl. 19, efter at have spist skulle vi skynde os tilbage og have det varme tøj på, for kl. 21 blev vi atter afhentet til nordlystur. Desværre var der fuldmåne i aften, det gjorde det sværere at se. Vi kørte ud til Sugar Loaf og var her et godt stykke tid. Vi så noget nordlys, men desværre ikke det store show. Efter en tid, kørte vi tilbage til museet hvor vi fik fortalt om fænomenet, så lidt film og fik en grønlandsk kaffe. Derefter blev vi kørt hjem igen, jeg blev ude og stillede kameraet op og havde heldigvis mulighed for at se et lidt bedre lysshow ud over fjorden. Kl. 0.30 pakkede jeg sammen og gik til køjs.
Onsdag var vi afsted på 2 udflugter, formiddagen bød på en lille tundrasafari hvor vi blev kørt op på fjeldet Tacan. Vi kom ikke helt op som planlagt for der var tæt tåge, men vi fik alligevel nogle flotte views over området. Vi havde håbet på at se moskusokse men det glippede, der gik dog lidt rensdyr deroppe. Dem behøvede vi nu ikke køre langt efter, vi har jo 3 rener gående ved Old Camp.
Tilbage på Old Camp, spiste vi tidlig frokost og trak i det varme tøj igen, eftermiddagsturen gjaldt Rusell Gletsjeren. Den ligger ca. 25 km NØ på ind mod Indlandsisen (hvor vi skal i morgen). På vejen kørte vi forbi golfbanen, gennem ”skoven” hvor træerne er op til et par meter høje, videre forbi Sugar Loaf hvor vi var i aftes. Efter en times kørsel, nåede vi gletsjeren. Her skulle vi ud at gå i dette fantastiske område, vi asede op over morænen og fik udsigt til isvæggen der rejser sig lodret op til 60 meters højde, et flot skue. Denne arm strækker sig 12 km ind inder Indlandsisens iskappe. Et sted vi stod, kunne vi tydeligt høre isen knage og knække medens den bevægede sig.
Tilbage på Old Camp, havde vi et par timer til at hygge os med kaffe og snak inden vi atter kørte til Roklubben kl. 19. Der var desværre overskyet, så ingen mulighed for nordlys om aftenen.
Torsdag havde vi fri leg om formiddagen da turen ind til Indlandsisen var kl. 13. Efter morgenmad, travede jeg derfor ind til byen. Ind forbi lufthavnen, rundt om landingsbanen og over i selve bygden. Bebyggelsen er meget blandet, mange gamle blokke fra dengang det var en amerikansk militærbase, en del nyere boligblokke og også en del enfamiliehuse. Fælles for det hele er at det er malet i farvestrålende farver.
Vi blev hentet kl. 13 og kørte nu de 37 km ind til Indlandsisen. De første 25 km til Rusell blev anlagt af amerikanerne medens de var på basen, de sidste 12 km blev anlagt af Folkevognsfabrikkerne i 2001 da de ville teste en ny bilmodel inde på indlandsisen hvor de kunne være fri for spionfotografer. På vej derud, opdagede vor chauffør pludselig nogle brune prikker langt inde på fjeldet og sandelig om ikke der gik en flok moskusokser. Vi kørte videre og jo længere man kom ind jo vildere blev landskabet, man følte sig helt hensat til en anden planet. Da vi ikke kunne køre længere, travede vi forsigtigt op over morænen ved Punkt 660 (660 m oh.) og stod snart efter på iskappen. Det var en utrolig fornemmelse at stå på denne kæmpe isterning, det er et storladent landskab hvor man føler sig meget lille. Desværre var det diset, så det var svært at se konturerne.
Vi kørte atter tilbage til Kangerlussuaq og Old Camp hvor vi lige kunne nå at få det varme tøj af inden vi blev hentet til aftensmad i Roklubben. Desværre var det også overskyet denne aften, så ingen nordlys.
Fredag var det atter afrejsedag og kl. 9 blev vi kørt til lufthavnen, vi skulle flyve kl. 11.40. Indtjekningen gik hurtigt, men man behøvede ikke gå gennem sikkerhedstjek før 10.40 så jeg travede en lille tur i lokalområdet. Da jeg kom retur til lufthavnen, var det blot for at konstatere at afgangen var udsat til kl. 22. Vejret ude på vestkysten var dårligt og flyrejsende derfra kunne ikke komme frem. Der var mange rejsende der skulle videre til København og vi var får få til at fylde maskinen. Vi fik så udleveret spisebilletter til frokost og aftensmad.
Efter frokost, travede jeg en god lang tur. Vejret var flot, klart og koldt men jeg havde heldigvis tilstrækkeligt med varmt tøj til at jeg kunne klare mig. Andre havde pakket det hele ned og måtte blive i lufthavnen. Under min travetur, kunne jeg se at der begyndte at ankomme indenrigsfly så vejret måtte jo have bedret sig ved kysten.
Der stod stadig kl. 22 på tavlen da jeg kom tilbage til lufthavnen, men vi havde fået at vide at hvis vi ikke blev passagerer nok, så ville afgangen blive udskudt til lørdag formiddag og vi skulle atter indkvarteres. Heroppe er man totalt underlagt naturens luner.
Vi blev passagerer nok til afgang og kl. 22 (02 DK-tid) sad vi klar i flyet. Da vi lettede fløj vi gennem det flotteste nordlys men det kunne jeg jo desværre ikke fotografere. Efter 4½ times flyvning, landede vi i København og så var det med at finde en togforbindelse hjem. Et par engelske damer forsøgte forgæves at finde flybilletter videre, de endte jo nok med at skulle overnatte i København.